Bulharsko autom

08/2011 : Peťo

Je piatok 14:00 a ja vyrážam. Na poslednú chvíľu som presvečil manželku, aby išla so mnou a tak sa púšťame do šialeného víkendu za volantom okoreneného príjemným popoludním pri mori. :)

Maďarsko

Smerujeme na Budapešť. V Maďarsku sme zaplatili za 4 dňovú známku 9,- Eur. Známka sa dá kúpiť aj na čerpacích staniciach na Slovensku. Maďarsko má veľmi dobre vybudovanú diaľničnú sieť a tak celé sa dá prejsť za 2 - 3 hodinky. Nám to trvalo vyše 5, lebo hneď za hranicami v mestečku Vác hľadáme servis. Zasekli sa nám brzdy. Našťastie sme našli dobrých ľudí, čo boli ochotní ostať v piatok dlhšie v práci a auto nám na počkanie spojazdnili. Po dvoch hodinkách už pokračujeme ďalej. Budapešť sme obišli po novom obchvate veľmi rýchlo a smerujeme na Szeged. Ak sa vyberiete autom do Bulharska, pri Szegede sa treba rozhodnúť, či zvolíte cestu cez Srbsko alebo cez Rumunsko.

Srbsko

My sme si zvolili Srbsko. Na tranzit cez Srbsko postačuje aj občiansky preukaz. Po miernom zdržaní na hraniciach  - vrcholí turistická sezóna a navyše je piatok a tak je obrovský nápor Srbov a Macedóncov vracajúcich sa z týždňoviek v Rakúsku - prekračujeme hranice.

Ďalej smerom na Novi Sad, Belehrad a Niš. Belehrad žiaľ nemá obchvat, ale my prichádzame neskoro v noci a tak sme ho prešli pomerne rýchlo. V Srbsku sa platí mýto. Na ceste od hraníc po mestečko Niš, 4 krát spolu pirbližne 8,- Eur. Bez problémov berú platobné karty. Čerpacie stanice sú dobre vybudované s dostatočným miestom na parkovanie, s odpočívadlami a reštauráciami a  ak sa vyberiete s deťmi, tak sa dajú násjť aj odpočívadlá s preliezkami. Odporúčam zastavovať len na väčších a rušnejších čerpačkách. Na tých si môžete bez problémov aj zdriemnuť. Po Belehrad je niekoľko dopravných obmedzení z dôvodu výstavby novej cesty - skvelá správa pre budúci rok. Za Belehradom sa to lepší a už ideme v kuse po diaľnici až po mestečko Niš. Tu odbáčame smerom na Sofiu. Žiaľ diaľnica končí a tak sa vlečieme v horských serpentínach cez dedinky. Naša priemerná rýchlosť výrazne klesla.

Bulharsko

Nad ránom prichádzame na hraničný prechod. Ten sme prešli bez problémov a hneď na prvej bulharskej čerpačke sme sa stretli s miestnou dobrosrdečnosťou. Takmer ma pohľadom pumpár prepichol, že čo od neho ráno o štvrtej chcem. Pýtal som si diaľničnú známku, ktorá je v Bulharsku povinná aj na cesty prvej triedy. Týždňovú nemali skladom a tak som zbytočne minul peniaze na mesačnú. Od hraníc až po Sofiu je cesta kľukatá a horská. Za svitania prichádzame na obchvat Sofie. Tu nás zastavuje dopravná hliadka, ale zaujímala ich len známka  a zelená karta. Všetko sme mali v poriadku. V Sofii sa hlavné ťahy rozdeľujú na Burgas a na Varnu. Aj keď dlhší kus cesty sú dva pruhy, na každej križovatke je semafor a tak sa cesta neskutočne vlečie. Odovzdávam volant manželke  a ja si idem konečne zdriemnuť. Do Varny prichádzame okolo 11:00. Konečne.

Pobrežie Zlaté piesky

Odozvdali sme bicykle a ideme si nájsť ubytovanie na Zlaté piesky. Asi po dvoch hodinkách blúdenia po pláži sme sa konečne ubytovali. Keďže som potreboval ubytovanie len na jednu noc, nechcel som otravovať kolegov z cestoviek a tak sme si hľadali ubytovanie na vlastnú päsť. A chcel som si aj porovnať aký je rozdiel ísť na dovolenku do hotela cez cestovné kancelárie alebo napriamo. Za hotel som zaplatil 35,- Eur / osoba / noc a v katalógu slovenských CK som ho našiel za 15,- Eur / osoba / noc. Opäť sa raz potvrdilo, že nie je všetko predražené, čo je cez cestovku. Popoludní si už vychutnávame voľné chvílky na pláži a večer si užívame rušné reštauráciami preplnené stredisko Zlaté piesky.

Rumunsko

Na druhý deň večer balíme bicykle a odchádzame. Tentokrát smer Rumunsko. Z Varny je až po hranice celkom dobrá cesta. Hraničný prechod prekračujeme v mestečku Ruse a odtiaľ smer Bukurešt. Bukurešt má našťastie obchvat a tak ju  míňame pomerne rýchlo. Potom sa však cesty zhoršujú. Množstvo výtlkov, pomalých kamiónov a dedín, cez ktoré prechádza cesta znižuje priemernú rýchlosť. Ale za to nám to vynahrádza prekrásna príroda. Cestu si celkom užívame. Škoda, že nemáme viacej času. Určite by sme tu prespali a popozerali zaujímavosti  tejto krásnej krajiny. Je tu množstvo motelov, motorestov, takže predĺžiť si dovolenku, to sa tu určite dá. Čerpacie stanice sú vybudované, takže nie je žiadny problém ani s tankovaním a ani so stravovaním.

Popoludní konečne prekračujeme maďarské hranice. Knečne normálne cesty.

autom do Bulharska

Do Varny nám cesta cez Srbsko vyšla o 100 km dlhšia, ale až o 1 hodinu kratšia. Navyše väčšina miest má obchvat, takže nehrozia zápchy.

Cez Rumunsko sa prechádza mnohými mestami a dedinami a aj keď je cesta o cca 100 km kratšia, trvá dlhšie. My sme sa zasekli v Arade, problém môže byť aj v meste Sibiu a iné menšie mestečká a tak sa cesta môže ešte predĺžiť.

Takže aj napriek tomu, že cesta cez Rumunsko je podľa mňa krajšia a kratšia, na tranzit k bulharskému pobrežiu skôr odporúčam trasu cez Srbsko. Samozrejme koľko ľudí, toľko chutí.

Naša trasa : Budapešť - Szeged...

cez Srbsko : Novi Sad - Belehrad - Niš - Sofia - Velikovo Tarnovo - Shumen - Varna